6 kwietnia 2013 r., Rzeszów

O Polskiej Ramie Kwalifikacji, która będzie istotnym narzędziem zmian
w podejściu do uczenia się i inwestowania w kapitał ludzki, rozmawiali
w dniu 4 kwietnia 2013 r. w Rzeszowie przedstawiciele urzędów pracy, uczelni wyższych, instytucji edukacyjnych, specjaliści ds. szkoleń i rynku pracy, nauczyciele oraz dyrektorzy szkół.

 

O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Rzeszowie

 

      O Polskiej Ramie Kwalifikacji, która będzie istotnym narzędziem zmian w podejściu do uczenia się i inwestowania w kapitał ludzki w Polsce rozmawiali w dn. 4.04.2013 r. w Rzeszowie przedstawiciele urzędów pracy, uczelni wyższych, instytucji edukacyjnych, specjaliści ds. szkoleń i rynku pracy, nauczyciele oraz dyrektorzy szkół. Konferencja pt. „Krajowe Ramy Kwalifikacji - zmiana dla edukacji i rynku pracy" została zorganizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Podkarpackiego.
     
W konferencji uczestniczył Przewodniczący ZW FZZ woj. podkarpackiego Lesław Cupryś.

      O tym, jak nowy system kwalifikacji i Polska Rama Kwalifikacji zmieni polski system edukacji i rynek szkoleń, na czym polega nowe podejście do uczenia się oraz o tym, dlaczego obecny system zdobywania i potwierdzania kompetencji nie zachęca do uczenia się i osobistego rozwoju mówiła Beata Balińska, ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych. Proces potwierdzania kwalifikacji zawodowych omówiła Elżbieta Araminowicz z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, natomiast dobre praktyki dbania o jakość kwalifikacji branżowych przedstawili: Maciej Frączek ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Jacek Hordejuk ze Związku Rzemiosła Polskiego, Andrzej Butra z Pearson Oualifications International oraz dr Jacek Pulwarski z Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
      „Najważniejsze dzisiaj jest to, co człowiek wie, potrafi i do czego czuje się zobowiązany, a nie to, czego i jak długo uczono go w szkole lub na studiach” - rozpoczęła prezentację Beata Balińska z IBE. - Tempo zmian na rynku pracy wymusza nowe podejście do uczenia się. Istotne jest to, jakie efekty osiągamy przez całe życie, jaką dysponujemy wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi. Dziś niestety nie zawsze wiadomo, jakie kompetencje kryją się za dyplomem, dlatego pracodawcy trudno ocenić, czy kandydat do pracy będzie dobrym nabytkiem. Z drugiej strony na rynku pracy jest wielu pracowników, którzy wprawdzie mają umiejętności zawodowe, ale nie potrafią ich dobrze udokumentować. Dlaczego? Bo zdobyli je na różnego rodzaju kursach, szkoleniach, czy po prostu w pracy, a w Polsce brakuje instytucji i procedur, które sprawdzałyby i potwierdzały wiedzę o umiejętności zdobywane tą drogą - tłumaczyła ekspertka IBE.
      Rozwiązaniu między innymi tego problemu służyć ma Polska Rama Kwalifikacji, która w spójny i harmonijny sposób uporządkuje efekty kształcenia uzyskiwane w rozmaitych obszarach edukacji. Na każdym z poziomów wymagane będą konkretne efekty uczenia się, czyli określona wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Kto potwierdzi wymagania danego poziomu egzaminem, zdobędzie kwalifikację, czyli dyplom lub certyfikat. Nie będzie natomiast miało znaczenia, w jaki sposób się uczył i jaką drogą zdobył wymagane kompetencje: formalną, pozaformalną czy nieformalną.
      Ekspertom IBE, zależy by PRK była instrumentem żywym, odpowiadającym na rzeczywiste potrzeby pracowników i pracodawców. Dlatego od lutego 2011 r. prowadzona jest debata społeczna z udziałem przedstawicieli ponad 100 instytucji, m.in. organizacji pracodawców, stowarzyszeń branżowych, przedstawicieli systemu edukacji oraz firm szkoleniowych.
      O walidacji w księgowości mówił Maciej Frączek ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Stowarzyszenie opracowało autorski system certyfikacji zawodu księgowego, który obejmuje cztery stopnie kwalifikacji: I stopień to księgowy, II stopień - specjalista ds. rachunkowości, III stopień - główny księgowy, IV stopień - dyplomowany księgowy. Warunkiem uzyskania kwalifikacji danego stopnia jest zaliczenie odpowiedniego kursu, zakończonego egzaminem oraz przedstawienie udokumentowanej praktyki. Dopiero wówczas można otrzymać certyfikat potwierdzający wymagane kwalifikacje. Ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce współpracuje obecnie już około 350 wykładowców.
      Zasady potwierdzania zdobytych umiejętności na przykładzie kwalifikacji czeladnika i mistrza omówił Jacek Hordejuk. Istnieje kilka ścieżek dojścia do egzaminu czeladniczego lub mistrzowskiego. Kandydat na czeladnika może skorzystać z jednej z siedmiu ścieżek m.in. ukończona nauka zawodu u rzemieślnika (edukacja szkolna), ukończona nauka w zawodzie w systemie pozaszkolnym (np. kurs, szkolenie) czy też 3-letni okres wykonywania zawodu, w którym ma być egzamin (ścieżka nieformalna, w procesie pracy) - tłumaczył przedstawiciel Związku Rzemiosła Polskiego. Obecnie egzaminy rzemieślnicze w Polsce obejmują już 115 zawodów, w tym 48 szkolnych i 67 pozaszkolnych (w tym zawody unikatowe np. gorseciarka, sztukator, witrażownik).
      Pierwsze w Europie certyfikaty poświadczające umiejętności komputerowe zaczęto wydawać w 1994 r., w Finlandii. Ich koncepcja okazała się na tyle atrakcyjna, że stała się podstawą do opracowania certyfikatu dla całej Unii Europejskiej. Nazwano go European Computer Driving Licence (Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych). Polskie Towarzystwo Informatyczne podjęło inicjatywę wdrożenia certyfikacji ECDL w Polsce. - ECDL jest certyfikatem, który poświadcza, że jego posiadacz pomyślnie zdał egzamin teoretyczny, sprawdzający wiedzę w zakresie podstawowych pojęć technologii informatycznej i sześć egzaminów praktycznych, sprawdzających umiejętność obsługi komputera - wyjaśniał dr Jacek Pulwarski, ekspert PTI. Obecnie w Polsce egzaminy można zdawać już w blisko 1000 autoryzowanych Laboratoriach Egzaminacyjnych, współpracujących z prawie 100 Centrami Egzaminacyjnymi, w których działa blisko 3000 egzaminatorów ECDL. Certyfikatem ECDL cieszy się już ok. 75 tysięcy Polaków.
      Konferencja w Rzeszowie zorganizowana została w ramach cyklu 16 konferencji regionalnych.

Stanisław Bomba

ZW FZZ woj. podkarpackiego

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Go to top